Planerat underhåll 14 december 2017
Mellan klockan 16.00 och 23.00 torsdagen den 14 december 2017 kommer vi att genomföra underhåll av den här webbplatsen.
Under denna period kommer sidan inte att vara tillgänglig men du är välkommen att ringa till oss för personlig service på telefonnummer 0771-28 80 00.

Tjänsterna levereras av Affinion International AB
på uppdrag av Swedbank och sparbankerna

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua

Kontakta oss

Har du frågor angående dina tjänster?

Kontakta oss genom att fylla i formuläret. Vi svarar så fort vi kan, senast inom 24 timmar.

Vill du hellre ringa når du oss på +46 771 28 80 00.
För Spärrtjänst och ID-skydd har vi öppet dygnet runt så du får alltid personlig service.







Vanliga frågor

Spärrtjänst

Vilka värdehandlingar kan jag registrera?
Du kan registrera svenska, norska, danska och finska bank- och kreditkort samt andra värdefulla dokument som till exempel pass, körkort, mobiltelefonnummer och mobilens IMEI-kod.

Om jag ringer in, blir alla mina kort spärrade då?
Nej, inte per automatik. Vi spärrar endast de kort som du vill att vi ska spärra och som du har registrerat i spärrtjänsten.

Är det en automatisk tjänst jag ringer till?
Nej, vi är bemannade dygnet runt så du får alltid personlig service när du ringer till oss på +46 771 28 80 00.

Gäller tjänsten för min familj?
Ja, du kan registrera hela familjens värdehandlingar förutsatt att ni ingår i samma hushåll och är boende på samma adress.

Är det någon begränsning på hur många kort man kan registrera?
Nej, det finns inte någon övre gräns på hur många kort man kan registrera. Observera dock att du endast kan registrera svenska, norska, danska och finska bank- och kreditkort.

Hur registrerar man ett körkort/id-kort?
Välj att du vill lägga till körkort i menyn. Sedan fyller du i ditt personnummer i det angivna fältet.

Kan man ”öppna” spärrade kort om man får tillbaka plånboken?
Nej, när ett kort är spärrat så måste man beställa ett nytt. Vår personal informerar dig om vilka kort som du själv måste beställa och vilka vi kan beställa åt dig.

Hur vet ni att det är jag som ringer?
Du identifierar dig med personnummer och vi ställer kontrollfrågor.

Vilka upplysningar behöver ni för att spärra mobilen? Hur får jag fram IMEI-koden?
Vi behöver telefonnummer, och gärna också vilken operatör det gäller, för att spärra abonnemanget. Själva telefonen kan också spärras om IMEI-koden är registrerad, men då måste det först göras en polisanmälan. För att få fram mobilens IMEI-kod slår du *#06#.

Blir mitt nya kort automatiskt registrerat hos er?
Ditt MasterCard Guld blir automatiskt registrerat men övriga kort måste du själv registrera.

Vad innebär det att lägga en bevakning på ett personnummer?
I de fall id-handlingarna förloras kan vi lägga bevakning på ditt personnummer. Det görs hos de två största kreditupplysningsföretagen UC och Bisnode. Syftet är att hindra en person att söka kredit i ditt namn eller utge sig för att vara dig vid kreditköp.

Vad sker om jag förlorar ett kort som inte är registrerat hos er?
Om medlemskapet är giltigt och betalt hjälper vi dig självklart med de telefonnummer du behöver för att kortet ska kunna spärras. Men vi kan inte spärra kortet åt dig eller stå ansvariga för eventuellt missbruk.

Hur gör jag när jag ringer till er från utlandet?
Slå landskoden till Sverige, 00/+ 46 före vårt telefonnummer, och ta bort nollan i riktnumret. Det går också bra att ringa collect call om man önskar, då tar man kontakt med en operatör i landet man befinner sig i.

Hur kommer det sig att ni bara kan spärra skandinaviska kort?
Det är inte alla banker runt om i världen som godtar att andra än kortinnehavaren ringer och spärrar. Rutinerna är också olika från land till land. Vi väljer då att spärra kort där vi kan stå för kvalitet på spärrning, och det kan vi inom Skandinavien.

Vad händer om det skett missbruk av kortet innan jag ringer er?
Spärra kortet så snart du upptäcker att det är borta. Var noga med att följa kortutgivarens villkor för kortet och hur kort och kod ska bevaras. Spärra kortet omedelbart och gör alltid en polisanmälan.

Hur kan ett kort missbrukas om jag har varit försiktig med koden?
Det finns många sätt för hur ett kort kan missbrukas, bland annat via internet. Kortet kan också ha blivit utsatt för skimming, dvs att man har läst av kortets magnetremsa. Därför skall alltid kortet spärras omgående vid förlust, även om inte koden är på avvägar.

Varför spärrar ni inte kontot?
Ett konto kan inte spärras, det ska i så fall avslutas hos banken. Det är inte heller nödvändigt att spärra kontot, men däremot korten som är knutna till kontot.

Hur går jag tillväga för att registrera mina värdehandlingar?
För att registrera dina värdehandlingar behöver du logga in. Det gör du genom att klicka på Logga in högst upp på denna sida. För att logga in använder du BankID. Har du inte BankID installerat kan läsa mer och skaffa det här.


Om du inte har möjlighet att installera BankID kan du ta kontakt med oss på +46 771 28 80 00 så hjälper vi dig att registrera eller uppdatera dina värdehandlingar manuellt.

Bagage- och nyckelservice

Hur många brickor kan man få?
Det ingår 1 nyckelbricka och 1 bagagebricka utan kostnad i ditt välkomstpaket men du kan köpa till extra brickor till hela familjen för en engångskostnad av 45 kronor per bricka. Beloppet dras från ditt MasterCard Guld vid beställning. Beställ genom att ringa oss på +46 771 28 80 00 eller genom att fylla i vårt kontaktformulär under Kontakta oss.

Om jag förlorar mina nycklar, vad händer då?
Upphittaren ombedes att lägga nycklarna i närmsta brevlåda. De kommer därefter till oss. Vi kontaktar dig och skickar dina nycklar till dig med rekommenderad post.

Jag har hittat en nyckelbricka, kan jag få upplysningar om ägaren för att lämna tillbaka dem?
Av säkerhetsskäl lämnar vi aldrig ut våra kunders personupplysningar. Vi kan ta dina kontaktuppgifter och be kunden kontakta dig.

Om jag tappar bort min väska, vad händer då?
Bagagebrickan är försedd med ett unikt id-nummer och en text som ber upphittaren att ta kontakt med oss. När vi får information om ett bagage kopplar vi samman id-numret med de personuppgifter som finns registrerade hos oss. Vi kontaktar dig och meddelar var bagaget är upphittat så att du kan hämta dina tillhörigheter.

Nödkontanter

Vad är Nödkontanter?
Det är ett räntefritt lån på upp till 10 000 kronor som vi kan ge dig i de fall där du befinner dig i utlandet och blir av med dina kort.

Tar det lång tid att få Nödkontanter?
I de flesta fall kan vi skaffa fram Nödkontanter inom några få timmar. Det förutsätter dock att du har tillgång till en telefon på den platsen du befinner dig.

Hur gör jag när jag ringer till er från utlandet?
Slå landskoden till Sverige, 00/+ 46 före vårt telefonnummer, och ta bort nollan i riktnumret. Det går också bra att ringa collect call om man önskar, då tar man kontakt med en operatör i landet man befinner sig i.

ID-Skydd

Om jag blir utsatt för id-kapning och får fakturor riktade mot mig, ska jag betala de först och sen reklamera beloppen?
Nej, du ska aldrig betala för någonting som du själv inte har köpt eller beställt. Fakturan ska bestridas så fort så möjligt, det kan göras skriftligt eller muntligt till företaget som har utställt fakturan. Vi hjälper dig med detta.

Kan jag bli betalningsskyldig för en vara som jag själv inte har beställt/köpt?
Nej, om du själv inte har gjort köpet/beställningen eller godkänt att en annan person gör det i ditt namn, så ska du heller inte behöva betala för det.

Kan jag lägga en spärr på mitt personnummer i förebyggande syfte?

Nej. Tyvärr går det inte att lägga en bedrägerispärr på sitt personnummer i förebyggande syfte. Om du däremot har blivit utsatt för en id-kapning och gjort en polisanmälan så kan man lägga in en spärr. Vi hjälper till med detta.

Hur många kreditupplysningsföretag finns det i Sverige?

6 stycken. Vi hjälper dig med att lägga en bedrägerispärr på ditt personnummer hos samtliga kreditupplysningsföretag om du har blivit utsatt för en id-kapning.

Kan man få ersättning av er om man blir utsatt för en id-kapning?

Nej. Däremot hjälper vi till så att du inte blir ekonomiskt lidande och att du inte behöver betala för någonting som du själv inte har köpt eller beställt.

Kan ni lägga en spärr för adressändring i mitt namn?

Nej. Vi rekommenderar dig däremot att gå in på Skatteverkets hemsida och med hjälp av BankID spärrar dig mot ändring av din folkbokföringsadress.

Stämmer det att mitt personnummer ligger ute på internet?

Ja. Ditt personnummer är en offentlig handling under offentlighetsprincipen. Det betyder att det ligger ute på internet och att man även kan ringa till Skatteverket för att få reda på ditt personnummer.

Hur upptäcker jag om min identitet har blivit missbrukad?

Vanligtvis genom att du får hem en kreditupplysning du inte känner till eller kanske till och med en faktura/krav på en vara eller tjänst du vet med dig att du själv inte har beställt. Om du misstänker att din identitet har blivit missbrukad så rekommenderar vi att du tar kontakt med oss så att vi kan undersöka detta.

Jag har fått ett mail som ser misstänksamt ut, vad ska jag göra?

Radera det direkt utan att klicka på några länkar eller öppna några bifogade filer, det kan nämligen innehålla virus. Dessa mail kallas ”phising-mail” och det står ofta att det är skickat från en bank, Microsoft eller något annat stort företag. Mailet innehåller vanligtvis stavfel eller konstiga meningsuppbyggnader vilket kan ge indikationer på att mailet inte är från det företaget som det står att det är från. Kolla också från vilken e-postadress mailet är skickat, ofta är det en adress som är lik den företaget själv använder sig av fast med små ändringar. Om du har fått ett ”phising-mail” och är osäker på vad du ska göra så ta kontakt med oss.

Vad är skillnaden mellan kortbedrägeri och id-bedrägeri?

Med id-bedrägeri avses situationer där en tredjeman, utan den försäkrades samtycke, använder sig av den försäkrades identifikationsbevis i syfte att begå bedrägeri eller annan kriminell handling, främst för egen ekonomisk vinning. Det kan exempelvis handla om att öppna ett bankkonto, ansöka om kreditkort, lån eller registrera telefonabonnemang i den försäkrades namn. Med identifikationsbevis avses varje legitimation som är avsedd att identifiera den försäkrade, exempelvis pass, körkort, personnummer, digital signatur etc. Ens kreditkort eller kontokort är ingen legitimation i Sverige, det finns ingen bild eller personnummer på dessa kort. Om man blir utsatt för kortbedrägeri, kontobedrägeri eller skimming av kort ska man därför vända sig till kortutgivaren för att reklamera de belopp som felaktigt har gått ut från kontot. Man bör också göra en polisanmälan. Det är banken som ska betala tillbaka pengarna till dig om det felaktigt gått ut pengar från ditt konto som du inte har någonting med att göra och såvida du inte har varit oaktsamt på något vis med din kod eller ditt kort.

Skillnaden är alltså att när det riktas ett betalningskrav mot dig (faktura, inkasso, påminnelse) så är det ett id-bedrägeri. Då har en, för dig obehörig person, använt sig av dina personuppgifter för att köpa/beställa varor/tjänster i ditt namn. Om du upptäcker att pengar har gått ut från ditt konto i banken, som du själv inte känner till, så är detta inget id-bedrägeri, det är ett kortbedrägeri och du måste ta kontakt med kortutgivaren.

Data Monitor

Vad är och hur fungerar Data Monitor?
Data Monitor är avsedd för att säkert genomsöka internet efter personliga uppgifter för att minska risken för identitetskapning eller försök till bedrägeri. När du skapar ett användarkonto på Data Monitors hemsida anger du vilka parametrar såsom; personnummer, adresser och kreditkortsnummer som du vill att Data Monitor ska söka efter på Internet. När valda parametrar angetts sker sökning kontinuerligt och du kan även registrera dig för att få aviseringar via epost om information som bedöms vara av Medium eller Hög risk har upptäckts. På din personliga Data Monitor-sida finner du alla detaljer för sökresultatet tillsammans med en riskanalys.

Aktiveras Data Monitor per automatik när jag blivit kund?

Bevakningen aktiveras först när du har upprättat ett användarkonto och registrerat den information som du vill få bevakad, som till exempel personnummer, adress och betal- och kreditkortsnummer.

Hur säkert är det att registrera sina uppgifter genom Data Monitor? Var lagras det?

Det finns tre lager av säkerhet kring den data som uppdateras och skickas vidare. Dessutom är databasen för Data Monitor skyddad på ett sätt som gör den oåtkomlig för annan part. All lagrad data krypteras vilket gör att din information är säker och inte kan läsas av någon annan än dig själv.

Lämnas spår när scanning görs?

Nej, inga spår lämnas på sidorna där sökningarna görs.

Hur ofta scannar Data Monitor efter mina registrerade uppgifter?

Data Monitor kommer att söka efter din registrerade betalningsinformation dagligen och en fullständig sökning kommer att göras en gång i månaden.

Stämmer det att mitt personnummer ligger ute på internet?

Ja. Ditt personnummer är en offentlig handling under offentlighetsprincipen. Det betyder att det ligger ute på internet och att man även kan ringa till Skatteverket för att få reda på ditt personnummer.

Vad gör jag om Data Monitor visar att jag ligger i området för hög risk?

Hög risk betyder att Data Monitor har hittat information om dig på internet som utgör en risk för din identitet och säkerhet. Börja med att logga in på Data Monitor för att följa upp vad det är som skett och se vilka åtgärder du själv kan vidta genom vägledning under Hjälp & tips. Behöver du ytterligare hjälp kan du kontakta ID-Skydd för att få rådgivning om relevanta åtgärder för att förebygga id-kapning.

Hur går jag tillväga för att aktivera Data Monitor och registrera mina uppgifter?

För att aktivera Data Monitor och registrera dina uppgifter behöver du logga in. Det gör du genom att klicka på Logga in högst upp på denna sida. För att logga in använder du BankID. Har du inte BankID installerat kan läsa mer och skaffa det här.

Inloggning

Hur skaffar jag BankID?
Klicka här för att läsa mer och för att skaffa BankID.

Om jag inte har möjlighet att installera BankID, hur ska jag gå tillväga för att registrera mina värdehandlingar?

Ta kontakt med oss på +46 771 28 80 00 så hjälper vi dig att registrera eller uppdatera dina värdehandlingar manuellt.

Kan jag använda tjänsterna som är kopplade till mitt kort utan att logga in?

Du kan använda de flesta tjänsterna utan att vara inloggad. För att kunna registrera dina värdehandlingar behöver du logga in eller kontakta oss per telefon så vi kan hjälpa dig manuellt. För tjänsten Data Monitor som är en webbaserad tjänst krävs det att du loggar in med BankID för att kunna registrera din data krypterat.

Om Guldservice

I Guldservice ingår ett antal värdefulla tjänster som gör att du alltid kan koppla av och känna dig säker. Förutom Spärrtjänst ingår även ID-Skydd, Bagage- och nyckelservice, Nödkontanter och Data Monitor.

Tjänsterna levereras av Affinion International AB på uppdrag av Swedbank och sparbankerna. Affinion International AB är en ledande rådgivare, utvecklare och leverantör av lojalitetsskapande kundprogram och mervärden. Företaget har verksamhet i 18 länder runt om i världen.

Affinion International AB är auktoriserad försäkringsförmedlare och står under tillsyn av Finansinspektionen.

För mer information om Affinion International AB klicka här »

Webbplatsens säkerhet

Varje gång du lämnar ut eller erhåller information om personuppgifter i vårt säkra online-system krypteras informationen med hjälp av en teknik som kallas Secure Sockets Layer, som brukar förkortas SSL. För att informationen ska förbli konfidentiell krypteras informationen med SSL-tekniken medan den sänds över internet mellan din dator och Affinion Internationals system.

En säker session med hjälp av SSL upprättas där Affinion International erbjuder online-tjänster och där konfidentiell information behandlas, till exempel vid Registrering av kort/värdehandlingar i Spärrtjänsten eller registrering av personliga uppgifter under Min profil.

Denna HTTPS-sida använder även ett EV-certifikat (Extended Validation) vilket indikeras med grönt i sökfältet (visas olika beroende på vilken webbläsare du använder) ihop med ett hänglås vilket innebär att du är skyddad och tryggt kan registrera dina uppgifter.

Tjänsterna levereras av Affinion International AB på uppdrag av Swedbank och sparbankerna.